– Den här intensiva heliskiverksamheten stör allt levande i fjällområdet, inte ens ett litet område där renarna kalvar kan skyddas under de två viktigaste veckor på året, är det så här vi vill ha det i vår fjällvärld?, frågar sig Karin K Niia, styrelseledamot i Gabna.
Den var den 5 mars i år som Gabna och Laevas samebyar ansökte om tillfälligt restriktionsområde i Abisko- och Kebnekaisefjällen för perioden 1 maj till och med 14 maj. I syfte för att skydda renarna under den mest intensiva tiden för att vajorna ska få lugn och ro under kalvningstiden. Såsom man tidigare år också gjort. Under flera år har heliskiing i renbetesfjällen varit ett problem för Laevas och Gabna samebyar.
– Det är anmärkningsvärt att det tar sju veckor att komma fram till beslutet att man inte beviljar flygförbud. Det innebär att vi inte har en chans att påverka beslutet, då man meddelar det just innan restriktionsperioden ska träda i kraft, säger Fredrik Andersson Huuva, vice ordförande i Laevas.
Ett av Transportstyrelsens skäl till beslutet att inte bevilja förbud är bland annat att samebyarna inte kunnat bevisa att tidigare restrikstionsområde använts på korrekt sätt och att man inte kunnat visa konkreta konsekvenser på renarna.
Man godtog inte samebyarnas svar där renskötarna sett positiva effekter i form av betesro, bättre hull, högre kalvantal och större och friskare kalvar.
Dödsolycka och samebyar som erbjöds pengar för tillåta heliskiing
I år har heliskiing skapat rubriker. I mars dog två man i Gorsavággi, i närheten av Abisko nationalpark, då en lavin drog med sig både helikoptern och en grupp heliskiingåkare. Vilket ledde till debattartikel i Expressen där skribenterna påpekade att helikopterskidåkningen i Sverige måste få ett slut. I april avslöjade Dagens Nyheter om att flera samebyar erbjudits ersättning för att tillåta en ”prominent person” åker skidor med helikotrar i fjällen.
Heliskiing – frågan ligger fortfarande på regeringens bord
Helikopterskidåkning har varit en växande konfliktfråga i Kirunafjällen de senaste åren, då aktiviteten ökat från år till år. Samebyarna har under årens lopp provat med att ha dialog med helikopterföretagen men problemen har kvarstått. 2022 ansökte samebyarna för första gången om flygförbud, vilket Transportstyrelsen då beviljade.
För två år sen bad länsstyrelsen i Norrbotten att regeringen skyndsamt skulle utreda och reglera helikopterskidåkningen i fjällen. Där frågan ännu ligger.
Frågan har även varit upp i rätten, då Transporstyrelsen i fjol ville dela upp de skyddade områdena i olika sektorer. Då valde förvaltningsrätten att följa samebyarnas linje och stoppade all helikopterskidåkning i de två områdena. Transportstyrelsen har överklagat beslutet.
Samebyarna Laevas och Gabna har överklagat Transportstyrelsens beslut.
– Vi har valt att överklaga Transportstyrelsens beslut fast det inte hinner komma något nytt beslut innan denna säsong är över och skadan redan är skedd. Men vår förhoppning är att det ska påverka framtida ansökningar, säger Fredrik Andersson Huuva, Laevas samebys vice ordförande.
– Heliski hör inte hemma i den svenska fjällvärlden. Vi från vår sida kommer att fortsätta kampen och vi vill se att fler börjar säga ifrån så att vi kan få lugn och ro nästa vår, säger Karin K Niia, styrelseledamot i Gabna sameby.
Läs mer:
Norrländska Socialdemokraten: Konflikt i fjällen: Regeringen dröjer med heliskireglering
Norrländska Socialdemokraten: Samebyar fick rätt om stopp för heliski – men striden går vidare
Dagens Nyheter: Byar ombads godkänna helikoptrar från Facebook-chefens yacht – DN.se
SVT Sápmi: Flygförbud på grund av problem med heliskiing | SVT Nyheter

Govven: Anna-Karin Niia
Text: Anna-Karin Niia

